دوربین های مدار بسته و بررسی انواع آن

اطلاعاتی کاربردی در خصوص دوربین های مدار بسته 

 

 

 

تعریفی از دوربین مدار بسته  :

دوربین مدار بسته به آن دسته از دوربین هایی گفته می شود که در یک جا ثابت هستند . دوربین مدار بسته در لغت به معنی جعبه جادویی می باشد که در اصطلاح لاتین به آن Closet Circuit Television یا CCTV  در اختصار گفته می شود .

در واقع دوربین مدار بسته به تمامی دوربین هایی گفته می شود که در یک جا ثابت هستند و تصاویر را به یک و یا چندین محل مورد نظر ارسال می‌کنند. اکثر  دوربین های مدار بسته در حیطه نظارت و حفاظت کردن و نیز سیستم های  مانیتورینگ امنیت به کار می روند .

دوربین های مدار بسته را از نظر نوع سیگنال می توان به سه دسته تقسیم کرد :

۱ . دوربین های مدار بسته IP ( تحت شبکه )

۲ . دور بین های مدار بسته آنالوگ

۳ . دوربین های مدار بسته دو منظوره

از نظر کاربرد متناظر و شکل ظاهری به پنج دسته تقسیم می شوند :

۱ . دوریبن های مدار بسته اسپید دام ( دوربین های چرخشی PTZ )

۲ . دوربین های مدار بسته مینیاتوری

۳ . دوربین های مدار بسته صنعتی

۴ . دوربین های مدار بسته دام ( Dome )

۵ . دوربین های مدار بسته مادون قرمز IR

دوربین های مدار بسته از نظر فریم و پوشش به سه دسته تقسیم می شوند :

۱ . دوربین های مدار بسته قاب فانتزی

۲ . دوربین های مدار بسته ضد آب قاب بزرگ ( پمپ بنزینی )

۳ . دوربین های مدار بسته مخفی

دوربین های آنالوگ چه نوع دوربینی می باشند و چه مزایا و معایبی داردند ؟

 

دوربین مداربسته اصفهان

دوربین مدار بسته در قم

دوربین مدار بسته در قم

 

 

این نوع دوربین ها از ابتدایی ترین دوربین های مدار بسته به شمار می روند که از امواج آنالوگ جهت ارسال و دریافت اطلاعات صدا و تصویر استفاده می کنند .

تصویر و صدا دوربین های آنالوگ هر کدام به صورت جداگانه به واسطه کابل دو رشته ای انتقال می یابند که یکی از آن رشته سیم ها وظیفه پیشگیری از نویز بر روی سیم اصلی را بر عهده دارد .

رایج ترین کابل مورد استفاده برای تصاویر این نوع دوربین ها کابل کوآکسیال ( RG59 ) می باشد البته لازم به ذکر است که ارتباط تصویر این نوع دوربین ها با انواع کابل ها در صورت نیاز امکان پذیر است .

روشن است که کیفیت این نوع دوربین ها همانطور که از نام آن ها پیداست تابعی از امواج آنالوگ می باشد که این نوع امواج دائما در معرض نویز هستند .

یکی از تهدیدات بسیار مهم که کیفیت دوربین های آنالوگ را در معرض خطر قرار می دهند نویز های متعددی هستند از جمله آن ها می توان نویز های الکترومغناطیسی و نیز نویز هایی که از نوسانات برق ناشی می شوند را نام برد در نتیجه عاملی که به صورت مستقیم می تواند بر بالا بردن کیفیت این دوربین ها اثر گذار باشد بهره مندی از تجهیزات و نیز کابل هایی با کیفیت بالا می باشد .

دوربین های آنالوگ زمانی که احتیاج به ارسال صدا و تصویر به صورت وایرلس یا همان بی سیم داشته باشند ضعف چشمگیری از خود نشان می دهند بنابراین تصاویر برای انتقال باید از محدوده امواجی استفاده کنند که همواره در معرض امواج نویز قرار دارند پس در نتیجه کیفیت تصاویر تحت تاثیر این امواج قرار می گیرد و این نکته هم لازم به ذکر است که امنیت کاهش می یابد و مشاهده تصاویر برای اشخاص دیگری که در آن محدوه هستند نیز به راحتی فراهم می شود پس هیچوقت نمی تواند راهی مطمئن جهت ارسال تصاویر آنالوگ محسوب شود اما راه حلی که برای ضبط کردن تصاویر آنالوگ می شود به کار برد این است که باید به سیستم دیجیتال روی آورد یعنی تصاویر آنالوگ باید طی فرایندی به دیجیتال تبدیل شوند پس برای این کار باید از دستگاه DVR بهره برد که در لغت به معنی ضبط تصاویر دیجیتال می باشد . DVR دستگاهی می باشد که جهت کنترل و ضبط تصاویر دوربین های آنالوگ به کار می رود . دستگاه DVR فراهم کننده ارتباط و کنترل دیجیتال با شبکه می باشد .

دوربین های آنالوگ به دلیل اینکه نسبت به دوربین های دیجیتال از قیمت پایین تری برخوردار هستند در بازار ایران به دعنوان دوربین های مدار بسته رایج شناخته می شوند . اگر چه روز به روز بازار به سوی دیجیتال شدن حرکت می کند و اکثر سازمان ها به دوربین های تحت شبکه IP تمایل پیدا کرده اند اما همچنان سرعت جایگزین شدن دوربین های آنالوگ با دیجیتال کند است .

مزایای دوربین های آنالوگ به اختصار :

۱ . از قیمت پایینی برخوردار هستند

۲ . نصب این دوربین ها نسبت به دوربین های دیجیتال ساده تر است

۳ . تنوع بالا

معایب دوربین های آنالوگ به اختصار :

۱ . نویز پذیری سیستم های آنالوگ

۲ . پایین بودن کیفیت دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال

۳ . سیم کشی با هزینه بالا

۴ . نا امن بودن و کیفیت پایین در ارتباط بی سیم

دوربین های IP ( تحت شبکه ) :

 

 

برای معرفی نسل جدید دوربین های مدار بسته می توان به دوربین های IP اشاره کرد . در عصر حاضر کلیه بازار های جهانی که پیشرفت و توسعه کار برای آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است به دوربین های IP رغبت و تمایل زیادی پیدا کرده اند . این نوع دوربین ها جهت آنالیز و ارسال اطلاعات تصویر و صدا ار امواج دیجیتال بهره می برند و این بدین معناست که این دوریبن ها به محض اینکه اطلاعات را دریافت می کنند امواج رو به امواج دیجیتال تبدیل می کنند که عملکرد آن ها بر خلاف دوربین های آنالوگ می باشد و همچنین این دوربین ها تحت شبکه کنترل و  ارتباط پیدا می کنند و فعالیت آن ها تحت شبکه است . هر کدام از دوربین ها مانند یک دستگاه در شبکه نقش ایفا میکنند و توسط یه شناسه منحصر به فرد IP و نیز در چارچوب الگوریتم ها و استاندارد ها و قوانین شبکه به یک مرکز متمرکز کنترل اتصال پیدا می کنند . این نوع دوربین ها این توانایی را دارند که حتی جدا و مستقل از شبکه داخلی به اینترنت متصل شده و از طریق آن کنترل شوند . دوربین های IP برای ذخیره تصاویر بر خلاف دوربین های آنالوگ نیازی به DVR ندارند و صرفا یک دستگاه که ارتباط شبکه ای ایجاد کند و اطلاعات این دوربین ها را در خود ذخیره کند کافیست . دستگاهی که جهت ضبط تصاویر و به صورت دیجیتال برای این نوع دوربین ها به کار می رود NVR نام دارد . دوربین های IP این قابلیت را دارند که بتوانند تصاویر را با کمترین کابل ارتباطی و نیز بالاترین کیفیت به مرکز نظارتی انتقال دهدند . در عصر حاضر همه به دنبال ارتباطات بی سیم هستند و تمامی ارگان ها و شرکت ها در سطح جهان جهت رسیدن به این هدف تلاش می کنند . زمانی که افراد نیازمند ارتباطات کاملا بی سیم هستند در بسیاری از مواقع این دوربین ها می توانند برطرف کننده نیاز آن ها باشند . این دوربین ها دارای قابلیت Power Ove Ethernet یا به اختصار POE می باشند . POE یکی از جدید ترین پیشرفت های شبکه ای محسوب می شود که نقش ارسال برق در بستر شبکه بدون استفاده از کابل برق به صورت جداگانه را ایفا می کند و این قابلیت مزیت دیگری برای این دوربین ها محسوب می شود .

دوربین های IP چه مزیت هایی دارد ؟

۱ . به دلیل ویژگی تمام دیجیتال بودن از کیفیت بالایی برخوردار هستند

۲ . در برقراری ارتباط بی سیم از امنیت و همچنین کیفیت بالایی برخودار هستند

۳ . بهره مندی مناسب و بهینه از انواع کابل های ارتباطی در این دوربین ها امکان پذیر است

۴ . در این دوربین ها این امکان وجود دارد که تحت شبکه به صورت همزمان اطلاعات تصویر و صدا ارسال شوند

دوربین های IP چه معایبی دارد ؟

۱ . این دوربین ها از قیمت بالایی برخوردار هستند

۲ . پهنای باند آن ها محدود است

دوربین دو منظوره چیست و در چه مواقعی از آن می توان استفاده کرد ؟

 

 

به طور واقع می توان گفت که این دوربین ها همان دوربین های آنالوگ می باشند که پرت خروجی شبکه در این دوربین ها تعریف شده است . این دوربین ها دارای کیفیت آنالوگ هستند و از آن ها می توان به صورت آنالوگ و یا IP استفاده نمود . توصیه می شود تنها در مواقعی از این دوربین ها استفاده شود که سیستم مدار بسته از نوع آنالوگ باشد ولیکن به این نکته نیز باید توجه داشت که ارتباط مستقیم یک یا چند دوربین به شبکه حتما لازم است .

دوربین های دام ( Dome )  :

 

                        

 

کلمه Dome در لغت به معنی گنبد می باشد در واقع می توان گفت که این نوع دوربین ها به دوربین گنبدی شکل معروف بوده و نیز به عنوان دوربین های مدار بسته سقفی شناخته می شود . دوربین های Dome به گونه ای طراحی شده اند که بر روی سقف نصب شوند و بیشتر برای سقف مورد استفاده قرار میگیرند . در بازار در تنوع شکیل فانتزی و خاصی وجود دارد و کلا صرف نظر از قابلیت های نوع لنز دوربین و یا امواج ان و نیز قابلیت دید در شب به تمامی دوربین های گنبدی شکل سقفی دوربین مدار بسته دام گفته می شود .

دوربین های صنعتی :

 

               

 

این نوع دوربین ها بر خلاف نامشان صرفا جهت مصارف صنعتی به کار نمی روند و در واقع نام دیگری نیز دارند که عنوان اصلی آن ها می باشد و به عنوان Body Camera شناخته می شوند . این نوع دوربین ها در هر دو نوع با فریم و یا بدون فریم در داخل ساختمان ها و یا خارج از ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند . شکل ظاهری این دوربین ها مکعب مستطیلی شکل می باشد و عموما امکان نصب لنز به طور جداگانه بر روی این نوع دوربین های مدار بسته تعریف شده است و می توان گفت که این قابلیت فقط بر روی این دوربین ها تعبیه شده پس می توان گفت این دوربین ها بیشتر در مکان هایی استفاده می شوند که فوکوس یا زوم مناسب باشد .

دوربین های مینیاتوری :

 

 

این دوربین ها که در اصطلاح لاتین به آن ها Mini Camera گفته می شود از نامشان مشخص است که دوربین های کوچکی هستند که معمولا از آن ها به عنوان دوربین مخفی استفاده می کنند و اکثرا این دوربین ها را در مکان هایی نصب می کنند که می خواهند دوربین نا محسوس باشد .

دوربین های IR :

 

 

 

دوربین های IR به دوربین هایی اطلاق می گردد که برای تشخیص تصاویر از نور مادون قرمز استفاده می کنند که در اصطلاح لاتین به آن ها Infra Red یا به اختصار IR گفته می شود که از این تکنولوژی معمولا برای شناسایی تصاویر در شب به کار گرفته می شود و برای دید و تشخیص در تاریکی معمولا تعدادی LED در اطراف لنز این دوربین ها تعبیه می شود و LED ها توسط یک سنسور نور در زمان تاریکی روشن می شوند .

دوربین های چرخشی ( Speed Dome ) :

 

                    

 

دوربین های اسپید دام چرخشی یا PTZ به تمامی دوربین های مدار بسته ای اطلاق می گردد که در آن ها امکان چرخش توسط کنترل کننده و یا به صورت خودکار وجود داشته باشد . معمولا از این نوع دوربین ها زمانی بهره می برند که افراد نیازمند نظارت تصاویر دوربین به صورت همزمان باشند در نتیجه افراد می توانند به واسطه این قابلیت ( PTZ ) دوربین را به هر سمتی که می خواهند بچرخانند و نیز در هر جایی که بخواهند بر روی تصاویر بزرگ نمایی انجام دهند . این دوربین ها نسبت به تمامی دوربین های مدار بسته از قیمت بالاتری برخوردار هستند زیرا که موتور بر روی آن ها تعبیه شده است .

دوربین های ضد آب ( واتر پروف ) :

 

                 

 

این دوربین ها همان گونه که از نامشان مشخص است به دوربین هایی گفته می شود که قاب آن ها جوری طراحی شده اند که از نفوذ آب به داخل جلوگیری شود . این امکان وجود دارد که لنز دوربین نیز ضد آب باشد ولی در اکثر موارد قاب دوربین به عنوان واتر پروف شناخته می شود بنابراین دوربین هایی می بایست ضد آب باشند که در فضای باز نصب می شوند و در اصطلاح به آن ها دوربین های Out Door گفته می شود .

دوربین های مدار بسته مخفی :

    

 

این نوع دوربین ها بسیار متنوع بوده و می توانند در هر اندازه و شکلی وجود داشته باشند و در واقع به کار گیری این دوربین مدار بسته مخفی کاملا ابتکاریست در نتیجه این امکان وجود دارد که در هر مکانی که افراد مورد نظرشان می باشد جا سازی و نصب شود . انواع متنوع پیش ساخته دوربین های مخفی که در قاب های مختلف و جالبی وجود دارند از جمله : پریز برق ، قاب لامپ ال ای دی ، ساعت دیواری ، قاب زنگ و…. . معمولا از دوربین های مینیاتوری کوچک که در فوق ذکر شد به عنوان دوربین های مخفی مورد استفاده قرار میگیرد .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *